Wypadki wybuchów kotłów parowozowych na PKP po 1945 r.


Data Miejsce okoliczności parowóz z parowozowni
14.10.1946 szlak Charsznica-Wolbrom przy poc. 9393 Tr203-58 MD Szczakowa
22.11.1947 stacja Szumirad przy poc. 9741 Ty2-361 MD Ostrów Wlkp.
25.11.1947 bocznica Michalin, szlak Częstochowa-Katowice manewry Ty2-1050 MD Częstochowa
10.12.1947 stacja Bukowo Człuchowskie przy poc. 772 Tr203-163 MD Chojnice
17.12.1947 stacja Jaworzyna Śląska manewry Ty2-947 MD Jaworzyna Śląska
14.04.1948 łącznica Warszawa Gołąbki-Józefinów przy poc. 2123 Tr203-397 MD Warszawa Zachodnia
25.05.1948 szlak Czempiń-Iłówiec przy poc. 127 Tr203-197 MD Leszno
19.12.1949 szlak Ozimek-Opole przy poc. 1071 Tr203-476 MD Katowice
07.10.1954 szlak Tychowo-Grzmiąca przy poc. Tr203-135 MD Szczecin
21.01.1962 szlak Lipie Góry-Babiak przy poc. 49283 Ty246-17 MD Bydgoszcz
04.06.1965 stacja Prabuty przy poc. 1591 Ty2-396 MD Zajączkowo Tczewskie
20.08.1966 szlak Majewo-Smętowo przy poc. Ty2-889 MD Zajączkowo Tczewskie
18.03.1967 stacja mazutowa w MD Białystok grzanie mazutu Ty2-128 MD Białystok
10.08.1973 okolice stacji Radzyń Podlaski przy poc. towarowym rel. Rozwadów - Siedlce Ty51-105 MD Lublin
31.08.1977 szlak Wydminy-Stare Juchy przy poc. 98394 Ty51-188 MD Korsze
20.03.1984 szlak Lwówek Śląski-Marczów przy poc. S846 Ty2-536 MD Jelenia Góra

Uwagi:

Przyczyną wybuchu kotła parowozu Ty2-947 było przypadkowe dostanie się wraz z węglem do paleniska naboju wiertniczego.
Wszystkie pozostałe eksplozje kotłów nastąpiły na skutek obniżenia się poziomu wody poniżej dozwolonego.

Parowozy Ty2-128, Ty2-396 oraz Ty2-889 były opalane mazutem.

Wykaz opracowany na podstawie materiałów Centralnego Zarządu Trakcji Ministerstwa Komunikacji ze zbiorów Pawła Mierosławskiego. Informacje o wypadku Ty51-105 uzupełnił Pan Krzysztof Sutryk z Chełma.

.:. copyright by Tomisław Czarnecki 2003-2020 Wszelkie prawa zastrzeżone! .:.