Oznaczenie aktualne |
Ol12-7 |
Typ lub seria parowozu |
425 (kkStB) |
Szerokość toru |
1435 mm |
Układ osi i silników |
1'C1'h2 (patrz uwagi) |
Producent parowozu |
Maschinenfabrik der K. und K. priv. österreichischen Staatseisenbahn-Gesellschaft (StEG), Wien |
Numer fabryczny |
3849 |
Rok produkcji |
1912 |
Kocioł oryginalny |
Producent |
Maschinenfabrik der K. und K. priv. österreichischen Staatseisenbahn-Gesellschaft (StEG), Wien |
Numer fabryczny |
3849 |
Rok produkcji |
1912 |
|
Kocioł obecny |
Producent |
ZNTK Piła |
Numer fabryczny |
5 |
Rok produkcji |
1993 |
|
Poprzednie oznaczenia |
kkStB: 429.195 PKP-A: Ol12-43 SZD: Ol12-43 DRB: 35 817 (od 1944 r., planowane) ÖBB - 35 817 |
Seria i numer tendra |
16C11-7 |
Przebieg służby |
1912 |
kkStB |
1918 |
na inwentarz PKP |
09.1939 |
NKPS |
1942 |
DRB |
1945 |
ÖBB |
02.04.1947 |
SZD |
21.04.1947 |
na inwentarz PKP |
01.1960 |
MD Zagórz, następnie MD Żurawica |
31.08.1966 |
skreślony z inwentarza |
09.1973 |
ustawiony w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie |
09.1991 |
przewieziony do Jaworzyny Śląskiej |
1993 |
odbudowa w ZNTK Piła |
1993 |
Skansen w Chabówce |
1999 |
odstawiony z przekroczonym terminem rewizji kotła |
09.05.2008 |
powrót do służby po naprawie głównej |
|
Miejscowość |
Chabówka |
Lokalizacja |
Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce |
Status |
oczekuje naprawy |
Uwagi |
Tożsamość tego parowozu jest wątpliwa. Oznaczenia i podawany numer fabryczny wskazują, że powinien być to parowóz z maszynami parowymi w układzie sprzężonym. Wg znanych dokumentów oznaczenie Ol12-7 powinien był otrzymać przedwojenny parowóz Ol12-43 (1'C1'h2v), jednak wbrew temu do Polski mógł zostać zwrócony inny parowóz. Być może podczas odbudowy lub jednej z kolejnych napraw lokomotywa otrzymała ramę (lub same cylindry) od parowozu bliźniaczego. Oryginalna dokumentacja parowozu zaginęła, wobec czego ustalenie w jakich okolicznościach doszło do zmiany układu maszyn może być niemożliwe. |